Bürkert - Close to you
Ofis /1
    • Ana ofis
      Burkert Contromatic
      Akiskan Kontrol Sistemleri Ticaret A.S.
      1203/8 Sok. No2-E
      TR-Yenisehir, Izmir
      Telefon Int. (+90 232)459 53 95, Nat. (0232)459 53 95
      Fax Int. (+90 232)459 76 94, Nat. (0232)459 76 94
      E-posta vasbghexrl@ohexreg.pbz
  • Ana ofis
  • Merkez
  • Systemhaus
  • Distribütör
  • Ofis
  • Üretim Merkezi
  • Logistic center
bürkert
We make ideas flow.
We make ideas flow.

Başarı Hikayesi: Forze VI

Akışkan teknolojisi uzmanı Bürkert hidrojen elektrik yarış arabası “Forze VI”nın yakıt pili kümesi için akışkan kontrol sistemi sağlamıştır. Yarış ekibi Delft Teknoloji Üniversitesi öğrencilerinden oluşmaktadır. Bu hidrojen elektrik yarış arabası meşhur Nürburging Nordschleife’de yakıt piliyle çalışan araçların rekorunu kırmayı deneyecektir. Rekor denemesinin yanı sıra esas hedef ise petrol yakıtıyla çalışan yarış arabalarıyla rekabet ederek çevre dostu teknolojinin ne kadar hızlı olabileceğini göstermektir. Bürkert bu yılki Hannover fuarında bu yarış arabasını tanıtacaktır.

Forze

Geçmişte taşıtları tahrik etmek için birçok farklı tipte motor kullanılmıştır. Sürüş hikayesinin başlangıcında elektrikli araçlar da yer almaktaydı. Günümüzde, taşıtları tahrik etmek için petrol, mazot, biyo-yakıt, doğal gaz, elektrik ve hidrojen olmak üzere farklı kaynaklar kullanılmaktadır. Geçtiğimiz onlarca yıllık süredeki gelişmeler sürdürülebilir bir çözümün hareketlilikte ne kadar önemli olduğunu bizlere göstermiştir. Fosil yakıtlar tükenmekte, pahalılaşmakta ve çevreyi kirletmektedir. Yeni ve daha sürdürülebilir sistemler yıllardır geliştirilmektedir, hidrojen yakıt pili kullanan araba da bu sistemlerden biridir. Forze hidrojeni taşıtları tahrik etmede ve evlerde de olmak üzere başka uygulamalarda geleceğin çözümü olarak değerlendirmektedir. Hyundai, Mercedes ve Honda gibi araç üreticileri yakıt pili kullanan araçlar geliştirmektedir ve bu araçları 2015’den itibaren halka satmayı hedeflemektedir. Birçok Avrupa ülkesi bu araçlara yer vermek için hidrojen dolum istasyonları ağına yatırım yapmaktadır. Almanya bu konuda mükemmel bir örnektir; bu ülke 2015’de 50 tane hidrojen yakıt istasyonu kurmayı planlamaktadır. Günümüzde, hidrojen yakıt pili kullanan yarış araçlarının sayısı azdır. Henüz sadece Forze ve Green GT yüksek güce sahip yakıt pilli yarış arabası geliştiren taraflardır. Forze dünya çapında yüksek güçlü otomotiv yakıt piliyle çalışan tek öğrenci ekibidir.

 

Hidrojen Elektrik
Hidrojen, elektrikli bir aracın tahrik edilmesinde bir pil gibi kullanılabilir. Pilin güç verdiği araç ile hidrojen aracında neredeyse hiç fark yoktur; iki araç da aktarma organlarını tahrik etmek için elektrik motoru kullanmaktadır. Tek büyük fark enerji kaynağıdır; pilli araç elektrik enerjisini pilde saklarken hidrojen aracı enerjiyi hidrojen olarak saklamaktadır. Bu hidrojen yakıt pili sisteminde elektrik enerjisine dönüştürülmektedir ve dolum istasyonlarında petrolde olduğu gibi dakikalar içinde doldurulabilmektedir. Bu da hidrojen yakıt pilli araçların uzun mesafe yolculukları için sıkça dolum yapmayı gerektirmeyecek şekilde çok uygun olduğu anlamına gelmektedir.

 

Bu yarış arabalarındaki hidrojen sistemi Forze tarafından geliştirilmiştir. Bu sistemin kalbi içinde hidrojenin havadaki oksijen ile tepkimeye girdiği bir ballard kümesidir. Bu tepkime sırasında, elektrik ve su üretilmektedir. Üretilen elektrik, elektrik motorunu tahrik etmede, su ise frenleri soğutmada kullanılmaktadır. Yakıt pili kümesini kontrol etmek ve kullanmak hassas bir işlemdir. Birçok sensör, pompa ve diğer parçalar yakıt pilini kullanmak için gereklidir ve donanımdaki dengenin bir unsurudur. Elektronik parçalar ve yazılım, bütün prosesi verimli ve etkili bir biçimde kontrol etmek için kullanılmaktadır. Forze tarafından geliştirilen sistem hafiftir ve böylece otomotiv amaçlı, özellikle spor ve yarış arabalarında kullanıma uygundur. Bu sistemin verimliliği %50’dir yani sistem bir ısı değiştiricisi ile soğutulmalıdır. Kara taşıtlarında, fazla ısı gerektiğinde iç aksamı ısıtmak için kullanılabilir.

Uzun dönemli ilişki
Bu ekip yakıt pili tahrikli yarış arabaları konusunda zengin bir birikime sahiptir. 2007’den itibaren hem teknoloji hem de performans açısından çığır açan 5 araba geliştirilmiştir.. Bürkert’in ilk desteği sadece parça tedariği sağlamak olmuştu. Bir oransal solenoid vana, bir basınç sensörü ve bir kontrol cihazı Forze IV’e yerleştirildi ve fonksiyonel olarak iyi çalıştı. Fakat sonrasında Forze Bürkert’ten bu çözümü daha üst bir seviyeye taşımak üzere esinlenmiştir. Bürkert Akışkan Kontrol Sistemleri bünyesinde Ingelfingen’deki Systemhaus’da mühendis olarak çalışan Johann Gunnesch, dünya çapında müşterilerin istekleri doğrultusunda çok farklı uygulama alanlarında kendilerine has olarak sunulan, farklılaşmış sistem çözümlerini geliştirmektedir. Öğrenci ekibi kendilerinin yakıt pili için olan planlarını Bürkert’e sundular ve temel teknik gereklilikleri açıkladılar. Amaç hidrojen tedariği için mümkün olduğunca karmaşıklıktan uzak, hafif ve Bürkert’in standart ürün gamından parçaların kullanıldığı genel bir çözüm bulmaktı. Bürkert Systemhaus’da Gunnesch ve ekibi entegre çözüm için bir öneri geliştirdi: Malzeme kullanımını aza indirgeyecek basit bir alüminyum bloğu, onun sağladığı boşlukta yer alacak bir emniyet vanası, hidrojen basıncını kontrol edecek bir solenoid kontrol vanası, bir kütle akış ölçer, bir aşırı akış vanası, öte yandan sıcaklık ve basınç sensörleri...

Yeni teknoloji sınırları aşıyor
Johann Gunnesch bahsedilen düşük basınçlı bloğun fonksiyonunu şöyle açıklıyor: “Tanktan gelen hidrojen ilk olarak kapama vanasından geçer. Yerleştirilmiş bir basınç emniyet vanası hidrojeni arıza durumunda tahliye etmelidir. Tip 2875 bir solenoid kontrol vanası yakıt pilindeki gerekli basıncı kontrol ederek yakıt pili için gereken hidrojeni ölçer. Tip 8701 bir akış ölçer sağlanan hidrojeni miktarını ölçer ve bu veriyi taşıtın elektronik kontrol sistemine gönderir. Basınç ve sıcaklık, sabit olarak okuduğu değerleri kontrol sistemine yakıt pilinin her zaman optimum şartlarda çalışmasını mümkün kılmak üzere gönderen sensörler tarafından izlenir. Bunların dışında, araç kullanılmazken bütün sistemi tahliye edecek bir Tip 6011 tahliye vanası bulunmaktadır.”

 

Bu araç resmi bir yarışta yer alan ilk hidrojen yakıt pili ile çalışan yarış arabasıdır. Forze IV’den gelen bütün bilgi ve tecrübe ile, yeni tasarım %50 daha güçlü fakat aynı ağırlıktaydı: Forze V. 18 kW yakıt pili gücü ve 60 kW destek gücü ile 315 kg ağırlığındaki araba 0-100 km/h hızlanmayı 5 saniyede gerçekleştirmekteydi ve 120 km/h maksimum hıza sahipti.

Yeni yıl, yeni iddia
Forze takımının tutkusu sayesinde, Forze VI otomotiv yarış dünyasında yeni bir dönem başlattı. Lotus 7 Tip kafesini baz olarak kullanan şef mühendis 100 kW yakıt pili ve 190 kW destek gücünü sağlama iddiasına sahiptir. Araç ayrıca kümeleri 350 barda beslemek için iki adet 74 litre hidrojen tankına ve yeterli oksijen sağlayabilmek için 5000 litre/dk debiye uygun kütle akış ölçere ihtiyaç duymaktadır. Bu Bürkert için de zorlu bir görevdir. Johann Gunnesch bu konuyla ilgili “Forze VI gerekliliklerini sağlayabilmek için yeni tasarlanmış bir laminer akış elemanı yerleştirdik ve sistem hala karmaşık olmayan ve hafif bir durumda fakat en az 4 kat daha yüksek kapasiteye sahip“ demiştir. Bürkert Forze VI için bu derli toplu hafif çözümü 880 kg ağırlığında, 0-100 km/h ivmelenmeyi 4 saniyeden kısa sürede gerçekleştiren ve 210 km/h azami hıza sahip bir aracı tahrik etmeyi başaran bir yakıt pili için tasarlamıştır. Doğaya salınan tek madde ise sudur.